از جدایی نادر از سیمین تا جدایی از ارزش ها جدایی نادر از سیمین فروردین سال 1390 با تحولی خاص در سین
 
عاشورایی شویم
 
 

 عده ای این فیلم  را بدترین فیلم در نوع خود میدانند و بعضی هم با رویکردی افراطی به فیلم آن را بهترین فیلم در تاریخ ایران میدانند  اما آنچه اکنون در سینمای ما و با دید گسترده تر در جامعه ما به آن نیازمند هستیم نگاه همه جانبه به تمام اتفاقات و حوادثی است که با اکران این فیلم شروع شد و در آن رخ داده است . محاسن و معایب فراوانی برای فیلم فرهادی از طرف منتقدان و کارشناسان عرصه سینما بیان شده است و از اینکه یک فیلم ایرانی توانسته است به موفقیت های چشم گیری در دنیا برسد خوشحالیم و این آرزوی قلبی همه مردم ایران زمین  برای تمام فیلم های ایرانی است که روزی بتوانند فرهنگ ناب و اصیل اسلامی  ایران را برای دنیا نمایش بدهند .

 اما آنچه در این نوشته بیشتر از همه اهمیت دارد بعضی از رفتارها و صحبت های این کارگردان مشهور است که موجب رنجش خاطر بعضی از مردم ایران اسلامی شده است همان مردمی که فرهادی آنها را در لس آنجلس مردمی واقعا صلح دوست معرفی می کند .اگرچه ممکن است که برای بعضی دیگر این رفتارها کاملا عادی جلوه کند اما باید به این نکته توجه کرد که پیشرفت ها و موفقیت ها بدون رعایت اصول و مبانی اصیل اسلامی برای ایران اسلامی نامی جز شکست نخواهد داشت.

جدایی ازارزشها فیلمی غم انگیز است که هرچند کوتاه ولی انسان های زیادی را به تامل بر می انگیزاند و این بار بر خلاف فیلم جدایی نادر از سیمین فرهادی خود نقش اول این فیلم را بازی می کند و در چند سکانس کوتاه داستان زندگی کسانی را که با بدست آوردن نعمت ها و موفقیت ها ارزش ها را فراموش می کنند

 

فرهادی با به تصویر کشیدن  جدایی نادر از سیمین خواسته یا ناخواسته فیلمی غم انگیز از زندگی خود و امثال خود را نیز کارگردانی کرد و نام این فیلم کوتاه و غم انگیز را جدایی از ارزش هاگذاشت .

جدایی ازارزشها فیلمی غم انگیز است که هرچند کوتاه ولی انسان های زیادی را به تامل بر می انگیزاند و این بار بر خلاف فیلم  جدایی  نادر از سیمین فرهادی خود نقش اول این فیلم را بازی می کند و در چند سکانس کوتاه داستان زندگی کسانی را که با بدست آوردن نعمت ها و موفقیت ها ارزش ها را فراموش می کنند و به تعبیر قرآن  کریم :

(وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَریضٍ  : و چون انسان را نعمت بخشیم، روى برتابد و خود را كنار كشد، و چون آسیبى بدو رسد دست به دعاى فراوان بردارد( فصلت :  51)

با توجه به این نعمت که در اختیار او قرار گرفته بود و فیلم او در جشنواره های بین المللی منتخب شده بود قدر این نعمت را ندانست و با این گناه علنی ثابت کرد که قدردان خوبی برای نعمت هایی که در اختیار او قرار دارد نیست .

جدایی
سکانس اول :جدایی از ارزش ها و گناه آشکارا

(وَ مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبیلِ الْمُؤْمِنینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصیراً:و هر كس، پس از آنكه راه هدایت براى او آشكار شد با پیامبر به مخالفت برخیزد، و [راهى‏] غیر راه مؤمنان در پیش گیرد، وى را بدانچه روى خود را بدان سو كرده واگذاریم و به دوزخش كشانیم، و چه بازگشتگاه بدى است)( النساء :  115)

این آیه درباره‏ كسانى است كه پس از پذیرش اسلام و رسالت پیامبر، به مخالفتِ آگاهانه با دستورات خداوند مى‏پردازند و راهِ خود را از راه جماعت مسلمین جدا مى‏كنند وبه كارشكنى و مخالفت آگاهانه با دستورات الهی دامن میزنند  .

 مخالفت با پیامبر خدا انواع مختلفى دارد، مانند: انكار كل دین، ایمان به بعضى و كفر به بعض دیگر، تحریف، توجیه و حیله‏هاى شرعى.

او در دو جشنواره بین المللی و دست دادن با افرادی که وجهه خوبی در فرهنگ ما ندارند  مخالفت خود را به صورت علنی با این احادیث بیان کرد :

1)حسین بن زید در حدیث مناهى از امام باقر(علیه السلام): (كسى كه با زن نامحرم مصافحه كند دچار غضب و عذاب الهی گردیده است. ) (من لایحضره الفقیه, ج 4, ص 14)

2)پیامبر(صلی الله علیه و آله): هر كه با زن نامحرمى دست بدهد, روز قیامت با غل و زنجیر به محشر آمده, دستور داده مى شود كه او را به جهنم ببرند.( ثواب الأعمال, ص 283)

3)رسول خدا(صلی الله علیه و آله): اینكه با سوزن آهنین به سر یكى از شما زنند براى وى بهتر است تا به زنى دست زند كه محرم وى نیست. (مجمع الزوائد ج 4, ص 326)

فرهادی با اصرار بر علنی کردن گناه خود و دست دادن با کسانی که در فرهنگ ما مشهور به فحشاء و فساد هستند نقش خود را با جسارت تمام در اولین  سکانس فیلم جدید خود ایفا کرد,اما او و امثال او از این قانون الهی غافل هستند که امیرالمومنین می‌فرمایند: «مجاهرة الله سبحانه بالمعاصی تعجل النقم : اگر كسی پرده دری كند و گناه علنی كند، خدا زود به او بلا می‌دهد (غررالحكم، ص‏100)

او با دست دادن با ایزابلا روسلینی در جشنواره برلین و همچنین آنجلیا جولی در لس آنجلس علنا ثابت کرد با اینکه نماینده جمهوری اسلامی ایران است و فیلم او یک فیلم ایرانی محسوب میشود هیچ گونه تقیدی به رعایت مسائل شر عی ندارد و  این گناه را علنا در پیش چشمان میلیون ها نفر از مخاطبان و ببینندگان این برنامه انجام داد.

 

سکانس دوم: جدایی از عزت 

کارگردان فیلم جدایی جایزه خود را از دست کسانی دریافت کرد که به تعبیر قرآن کریم فقط میخواهند او را با زبان راضی کنند اما در دلهایشان نفرت و کینه به او و امثال او موج میزند:

(كَیْفَ وَ إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْكُمْ لا یَرْقُبُوا فیكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً یُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى‏ قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ : چگونه [براى آنان عهدى است‏] با اینكه اگر بر شما دست یابند، در باره شما نه خویشاوندى را مراعات مى‏كنند و نه تعهّدى را، شما را با زبانشان راضى مى‏كنند و حال آنكه دلهایشان امتناع مى‏ورزد و بیشترشان منحرفند)( التوبة :  8)

این درحالی است که جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را توسط یکی از معروفترین شیطان پرستان دنیا (Madonna) فاحشه و خواننده معروف غربی که حدود بیست سال است که جزء فرقه کابالا است که با مراسم و تفکرات شیطان پرستی ارتباط ویژه ای دارد به این فیلم داده میشود

 

با دریافت این جایزه این روزها خیلی ها یاد حرف های طلایی شهید آوینی افتادند  که فرمود:

"بنده مخالف شرکت در جشنواره های جهانی و دعوت از منتقدان بی المللی نیستم ، امّا مخالف آنم که به ارزیابی جشنواره ها و داوری منتقدان بین المللی ایمان بیاوریم. حقیقت آن است که کسب توفیق در جشنواره های خارج از کشور ارزشی را اثبات نمی کند.آن ها به تکنیک محض جایزه نمی دهند و راهشان نیز با ما متفاوت است.تکنیک و محتوا را نیز نمی توان از یکدیگر تفکیک کرد و چون چنین است .. پر روشن است که آنها کدامین فیلم را می خواهند.."

این درحالی است که جایزه  بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را توسط یکی از معروفترین شیطان پرستان دنیا (Madonna) فاحشه و خواننده معروف غربی که حدود بیست سال است که جزء فرقه کابالا است که با مراسم و تفکرات شیطان پرستی ارتباط ویژه ای دارد  به این فیلم  داده میشود.

و باز فراموش کرده اند که :

(مَنْ كانَ یُریدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذینَ یَمْكُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَكْرُ أُولئِكَ هُوَ یَبُورُ :هر كس سربلندى مى‏خواهد، سربلندى یكسره از آنِ خداست. سخنان پاكیزه به سوى او بالا مى‏رود، و كار شایسته به آن رفعت مى‏بخشد. و كسانى كه با حیله و مكر كارهاى بد مى‏كنند، عذابى سخت خواهند داشت، و نیرنگشان خود تباه مى‏گردد)( فاطر :  10)

خلاصه کلام اینکه آرزومندیم که عرصه سینما روز به روز موفقیت های چشم گیری را در دنیا کسب کند و روزی فرا برسد که فیلم های ایرانی جزء اولین فیلم های دنیا برای همه مردم  به نمایش گذاشته شود و مهمترین کار برای  عزت در دنیا و فتح سینمای جهانی روی آوردن به فرهنگ اصیل اسلامی و تلاش برای انعکاس ارزشهاست چرا که خداوند فرمود: (وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ: و كسانى كه در راه ما كوشیده‏اند، به یقین راههاى خود را بر آنان مى‏نماییم و در حقیقت، خدا با نیكوكاران است.)(عنکبوت :69)


نظرات شما عزیزان:

معمار فرداها
ساعت8:21---11 بهمن 1390
سلام خداييش اين جدايي نادر از سيمين ارزش ديدن داره يا نه ؟چون من هنوز نديدم پاسخ: بد نیست.. بازی بازیگرا خوبه........ اما مشکل تفکر و اعمال کارگردانه و اعتراض من به اینه

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:جدایی نادر از سیمیمن , اصغر فرهادی, :: 8:13 :: توسط : تورج قیداری

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاشورایی شویم و آدرس ashoora.10.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 7772
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1